Kamis, 19 November 2015

Tulasi Herba Wonder

Tulasi Herba Wonder

Terdapat pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan tulasi.The popular yang digunapakai 1. krishna Tulasi, 2. rama Tulasi, 3. Laxmi Tulasi.

Krishna Tulasi adalah digunakan secara meluas dalam menyediakan ubat-ubatan. Tulasi dan kuasa lada digunakan untuk menyembuhkan daun fever.these malaria dan halia yang dijadikan jus dan digunakan untuk mengurangkan lutut sakit sendi.
Muntah boleh dielakkan dengan memakan dadih atau madu bercampur dengan benih.
Untuk mengubati masalah Asma, intipati daun krishna Tulasi dan gabungan lada hitam sudah cukup.
Untuk kulit dis perintah, pes yang dibuat daripada lemon ini dan yang boleh digunakan secara luaran.
untuk melambung tekak, air direbus bersama-sama dengan leaces dan dimakan. Tulasi rasa mengurangkan Kapha dosha dan semula tenaga badan.
Penyelidikan moden:
Ia mengurangkan paras glukosa dan sedang digunakan untuk menyembuhkan kencing manis.
Ia mengurangkan paras kolesterol.
Sebagai aCox-2 Inhibitor, ia digunakan sebagai pelega kesakitan dalam rawatan kanser.
Untuk menyimpan bijirin makanan.
Sesetengah penganut Vishnu tidak menggunakan Tulasi sebagai herba perubatan dan menganggapnya sebagai tumbuhan suci. Mereka mengambil air Tulasi (Tirtha) untuk pembersihan dosa.

Ini beeds digunakan dalam meditasi. Kalungan daun tumbuhan segar ditawarkan kepada dewa-dewa di kuil-kuil setiap hari. Tulasi disembah sebagai penjelmaan Dewi Lakshmi (wang) untuk penganut Hindu.

Hindu percaya bahawa tumbuhan ini mengandungi semua sungai-sungai suci, semua dewa. Orang di atas katil kematian disiram dengan "Tulasi Air" dengan menuang beberapa titik ke dalam mulut. Adalah dipercayai bahawa, Ia membersihkan mereka daripada dosa dan memberi mereka kedudukan yang lebih baik (keadaan) dalam kehidupan yang akan datang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar